Kérdése van? Hívjon minket! +36209229955

Jasmine Car Care autós blog

MIÉRT VAN SZÜKSÉG ELŐMOSÁSRA, KELL-E EZ NEKEM, ÉS HA IGEN, HOGYAN CSINÁLJAM?

Jasmine Car Care
2022.04.01 14:24
MIÉRT VAN SZÜKSÉG ELŐMOSÁSRA, KELL-E EZ NEKEM, ÉS HA IGEN, HOGYAN CSINÁLJAM?

Sokszor felmerültek már ezek a kérdések és jó párszor nemcsak az otthoni felhasználóktól. A válaszok egyébként nem olyan egyszerűek, mint várható lenne, mert több tényezőtől is függnek, például attól, hogy

- mennyire koszos az autó,
- milyen jellegű szennyeződés van rajta, amit el kell távolítani (csak sár, bogármaradványok, madárürülék vagy olajos,    zsíros, szénhidrogén bázisú anyagok is)
- mi a mosás célja (gyorsan csapassuk le, aztán menjünk tovább, vagy készítsük elő a felületet bevonatoláshoz)
- kézi (kétvödrös) vagy önkiszolgáló mosóban történő mosásról van szó,
- van bevonat az autón vagy nincs,
- ha van rajta, akkor wax vagy kerámia,
- ha wax akkor könnyű wax, gyorsfény vagy komolyabb magas carnaubaviasz tartalmú anyag, eseteg hibrid wax.

Vegyük először a legegyszerűbb esetet, amely az önkiszolgáló mosóban történő mosás. Ha az autó nagynyomású mosóval történő mosást kap, akkor sem árt az előmosás. Ugyanis hiába a nagy nyomás, ha nem megfelelő a mosóoldat koncentrációja, vagy makacs a szenny a felületen, akkor a fényezésen marad egy szürkés-barnás hártya (ez fehér, illetve világos színű kocsikon különösen jól látható). Ha van előmosás, ez a hártya egyáltalán nem, vagy alig marad a felületen. Ebben az esetben az önkiszolgáló mosónál az aktívhabot felszórjuk, várunk egy-két percet, majd amikor nagyjából lefolyt leöblítjük és jöhet a mosóprogram majd az öblítés. Az autó ezzel nagyjából tiszta lesz. Ez a módszer egy folyamatosan ápolt, wax-szal vagy gyorsfénnyel felületkezelt autó esetén állapotfenntartó mosásnak teljesen jó.

FONTOS, hogy kerámiabevonattal ellátott autók esetében általánosan nem ajánlott az önkiszolgáló mosókban található habpisztoly / aktívhab használata, a kerámiabevonat más kezelést igényel. A mi álláspontunk szerint önkiszolgáló mosóban kerámiabevonatos autót kizárólag öblítő programmal, tiszta vízzel mosunk, hogy miért, azt egy másik írásunkban, külön tárgyaljuk a kerámiabevonat kezelésével és ápolásával együtt.

Nézzük mi van akkor, ha a helyzet nem olyan egyszerű, mint a fentiekben vázoltak, azaz kézi mosás szükséges. Hogy miért kell kézi mosás, annak sok oka van, de leginkább az, hogy igazán tiszta felület csak kézi mosással érhető el (vagy gőz használatával, de az megint egy másik téma, külön bejegyzést igényel).

Az előmosás az autómosás első szükséges lépése ahhoz, hogy kézi mosás esetén elkerülhető legyen a mosás során a fényezés összekarcolása. A fő cél, hogy az előmosáshoz használt anyag annyi szennyeződést oldjon fel a felületről, amennyit csak lehet megkönnyítve ezzel a következő lépéseket.

Általánosan, alapesetben az előmosás az autó nagynyomású vízzel való leöblítése után háromféle módon történhet:

- vegyszeres oldat felületre való szórásával, illetve

- aktívhab felszórásával, illetve

- az előző kettő kombinációjával.

A TENZI ProDetailing technológia szerint az előmosás alábbi lépésekből áll:

1. Nagynyomású mosóval történő öblítés a karosszéria laza, nagyobb szennyeződésektől (sárdarabok, levelek, madárürülék, stb) való megtisztítása, illetve a felnikről, gumikról a nagyja sár és fékpor eltávolítása érdekében.

2. TENZI ProDetailing APC OUT tartalmú előmosó oldat felszórása az autóra nagynyomású kézi permetező segítségével. Általános esetben a hígítás 1:10 arányú, azonban előfordulhat, hogy a felületen lévő könnyű waxot, gyorsfényt az oldat leszedi. Sokszor ez egyébként nem is baj, de ha problémát jelent, akkor 1:20 hígítású oldat használatával ez a probléma kikerülhető. Általános szabály, hogy 1 percig hagyjuk az oldatot dolgozni a felületen, majd lemossuk. Ha nem tökéletes az az eredmény, akkor a problémás helyeket (tehát nem az egész autót) a tisztítóoldattal újrafújjuk, egy percet várunk majd lemossuk. Problémás hely lehet a motortértető eleje, a hűtőrács és az első lökhárító a bogármaradványok és egyéb szenny miatt. A TENZI ProDetailing APC OUT egy rendkívül gazdaságos anyag, mivel egy flakon felhasználásával normál, 1:10 keverési arány esetén több, mint 7 liter tisztítóoldatot kapunk.

JAVASLAT 1: Mivel a TENZI ProDetailing APC OUT alkalmas a gumiabroncsok és gumialkatrészek tisztítására is már az előmosás fázisában érdemes a gumiabroncsokat is befújni, majd kefével átdörzsölni. Gyönyörű, gyári matt gumifelület lesz az eredmény. Érdemes kerékről kerékre haladni az egy perces időkorlát miatt.

JAVASLAT 2: A felnik tisztításának első lépcsőjét érdemes szintén itt megcsinálni. Az előmosó oldat felszórása után ecsettel és felnimosó kefével a felnik egyszerűen és gyorsan letakaríthatóak. Érdemes kerékről kerékre haladni itt is az egy perces időkorlát miatt.

JAVASLAT 3: A kerekekkel együtt érdemes a kerékjáratokat is kitisztítani. A kerékjáratot is befújjuk a tisztítóoldattal, hosszabb szárú, ilyen célra készült kefével letisztítjuk és nagynyomású mosóval leöblítjük. A kerékjárat szélsőséges esetben igen koszos is lehet, ilyenkor a TENZI ProDetailing APC OUT hígítása 1:5 arányú.

JAVASLAT 4: A kézi mosáshoz hozzátartozik az ajtónyílások (falcok) és az üzemanyag betöltő nyílás körüli rész takarítása is. Az eljárás ugyanaz, mint a fentiekben leírtak, azaz tisztítóoldat felületre juttatása, ecsettel, kefével való mechanikus tisztítás, nagynyomású mosóval történő öblítés.

3. TENZI ProDetailing FOAM PINK vagy FOAM WHITE aktívhab felszórása az autóra. A kerekekre és a kerékjáratokba is, nemcsak a karosszériára. Ez az anyag tulajdonságainál fogva lehetőséget ad arra, hogy a hab felszórása után, mikroszálas mosókesztyű vagy speciális mosószivacs használatával eldolgozzuk a habot a felületen, így annak tisztítóhatását megnöveljük. Ezt problémamentesen megtehetjük, mert előzőleg a TENZI ProDetailing APC OUT használatával a szennyeződés azon részét, ami karcokat okozhat már eltávolítottuk. A TENZI ProDetailing aktívhabok pH semlegesek, nem károsítják a fényezést, lakkot, műanyagot, üveget.

Amikor a hab jórészt eltűnik a felületről, mossuk le az autóról, mindenhonnan, a kisebb résekből is.

A hígítási arány kézi habszóró esetén 30 ml a TENZI ProDetailing FOAM PINK anyagból 1 liter vízhez. Amennyiben a nagynyomású mosó adapterét használjuk, akkor a tartályba betöltött vízmennyiség 1/3 részének megfelelő mennyiségű mosóanyagot keverjünk hozzá. Ez egy általános hígítási arány, készüléktől / gyártótól függően ez lehet több vagy kevesebb. Azért nehéz pontosan megmondani, mert a tartályból a már hígított mosóanyagot víz viszi ki, így a végeredmény, azaz a hab minősége a tartályban lévő oldat töménységén múlik.

JAVASLAT: külön-külön mikroszálas kesztyűt vagy mosószivacsot használjunk a gumikhoz-felnikhez, illetve a karosszériához.

Az autó ezek után készen áll a kétvödrös kézi mosásra.